Bredbånd: Det bliver mere og mere mystisk

Jeg er ikke teknisk anlagt. Jeg tror dog jeg ved lidt mere end de fleste. Men den her kan jeg dog ikke helt regne ud, da det efterhånden ikke giver nogen mening:

Jeg har for det første sendt en klage/henvendelse til klagerprivat@tdc.dk for nogle dage hvor jeg forespørger omkring hastighedsforskelle og forskelsbehandling (ja, jeg rullede de tunge kanoner ud for at få dem op af stolen) men har endnu ikke hørt noget hvilket jeg heller ikke forventer at gøre før om en uges tid.

Dernæst har jeg været i en længere mail-korrespondance med Rune Peter Olsen fra nr. 114, der for nogen tid siden selv har været det samme igennem da han rettede henvendelse til TDC. Han skulle henvende sig mange gange og igennem mange instanser før de endelig kunne ændre hans hastighed ved at smide ham over på en anden central.

Jeg har spurgt TDC inde på deres Facebook-side om hvor troværdig deres hastighedsmåler på http://privat.tdc.dk/internet/ er. Se deres var nedenfor. En anden bruger på Facebook Janus Steinfath Nielsen svarede dog, at når han testede, viste den at han kunne få 5/0,5 Mbit, mens hans reelle hastighed er 17/1,5 Mbit med Telenor som udbyder. Så den holder ikke helt. TDC har indtil videre valgt ikke at respondere yderligere i tråden.

fb_tdc

Jeg har lavet et hastigheds-tjek på sidste stikvej (126-150) og jeg finder de store hastigheds forskelle alarmerende. OGSÅ selv om den i nogle tilfælde “rammer ved siden af.”

Hvis den er så misvisende og det egentligt viser sig, at alle på stikvejen har samme hastighed, så er dette værkstøj komplet værdiløst. For mit vedkommende passer den meget godt med 15/1 selvom TDC flere gange telefonisk har tilkendegivet, at de vil kunne levere en 20/5 igennem kobberet ind til mig. Men hvorfor viser den så ikke det? Alle andre udbydere har max. kunne levere 16 Mbit DL (Fullrate) og min. 12 Mbit DL (Telia)

Hastighed_sidstestikvej_NDV

I en mail til TDC skriver jeg:

Kære TDC
Jeg erfarer at jeg er tilkoblet en anden central end flere andre på min vej der bor 230 meter nede ad vejen. De har fra 30/10 op til 50/30Mbit (TDC og Telia kunder)I har for nyligt oplyst mig at I max. kan tilbyde mig en hastighed der hedder 20/5Mbit men jeg er interesseret i en hastighed der er dobbelt så hurtig da jeg skal kunne tilgå filserver og FTP udefra med en acceptabel upload hastighed.
Telia oplyser mig de ikke kan ændre forholdende da jeg har TV løsning via dem og at den leveres gennem deres fokus central (Hovedcentral) og ikke et fremskudt teknikhus.

Førnævnte grundejere på min vej har både TV og bredbånd med optil 50/30Mbit.Hvad er forhindringen i at flytte mig til andet centralhus?
Såfremt I kan ændre disse forhold vil jeg vælge jer som udbyder igen.

Med venlig hilsen

Benjamin Wulff

TDC svarer

Hej Benjamin

Det er simpelthen et spørgsmål om ledningsveje, og som det er lige, er der ikke mulighed for at tilkoble det på anden vis.

Vi arbejder løbende på at forbedre de hastigheder/forbindelser, vi kan tilbyde, men hvornår der sker noget hos dig, kan jeg ikke sige.

Venlig hilsenStefan Koefoed-Jespersen
Community Customer ManagerSocial Media

Jeg har svaret TDC, at jeg meget gerne vil have en oversigt over kabelføring på vejen, da jeg ikke forstår det. Slet ikke efter hastighedsmåling på TDC´s hjemmeside.

Ydermere har jeg skrevet til Telia:

Kære Telia

Det er 2 centraler i Fredensborg

Jeg erfarer at jeg er koblet på den forkerte central, hvilket forklarer den ringe hastighed I kan levere hos mig (12/0,8Mbit)
Flere på samme vej, 300-400 meter længere nede af vejen, har 50/10Mbit

Jeg har ydermere fået forståelsen af, at denne ændring kan ske gennem jer?

Med venlig hilsen
Benjamin Wulff

Telia svarer:

Hej Benjamin Wulff

Tak for din henvendelse.

Det er helt korrekt at du er koblet til en anden central end de andre.
Dette skyldes at du har bestilt en TV-løsning og den kan kun leveres gennem Telia fra en fokus central (Hovedcentral) og ikke et fremskudt teknikhus.

Hvis du ønsker en højere forbindelse end 12mbit skal du derfor opsige din TV-løsning fra os og så kan vi flytte din forbindelse ud til det fremskudte teknikhus.
Du kan også kontakte kundeservice på telefon 80 10 10 10 og blive nedgraderet til 10mbit og beholde din TV-løsning fra os.

Med venlig hilsen
Telia Support

Det forstår jeg heller ikke, da Telia TV blot er en streaming tjeneste via IP – altså TV der sendes via internettet. Dette har jeg spurgt dem om, men har endnu ikke fået svar.
Nr. 96 har 50/10 og har både TV og internet gennem TDC
Det er vist også gået lidt for stærkt, da Telia forslår mig at nedgradere fra 12 til 10 Mbit. Hvorfor i alverden skulle jeg det når jeg henvender mig omkring HØJERE hastighed?

Og grunden til jeg ligger på den sløve central skyldes IKKE at jeg har bestilt en TV-løsning hos Telia. Jeg har ALTID været på den central!

En opfordring:

Gå ind på TDC´s hjemmeside – mål hvilken hastighed de kan tilbyde ift. til den I har (om I kan opgradere) og mål hvad jeres reelle hastighed og se om i overhovedet får den hastighed i betaler for. Og så kan i jo overveje hvad næste skridt skal være.

1 svar
  1. Benjamin Wulff
    Benjamin Wulff siger:

    Jeg kan anbefale alle med dårlig hastighed at skifte til Hiper!

    Jeg har nu en hastighed på 40Mbps download og 11Mbps upload! Noget bedre end TDC´s 15/1

    Svar

Skriv en kommentar

Vil du deltage i diskussionen?
Du er velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *